Temat:''Światło po przejściach"- załamanie światła na granicy dwóch ośrodków(woda-powietrze).
Przebieg zajęć:
I. Wykonanie doświadczeń potwierdzających załamanie światła podczas przejścia przez granicę woda- powietrze:
Doświadczenie 1:
''Efekt latającej monety''
Wniosek:
Promienie odbite od monety są załamywane podczas przejścia przez granicę woda-powietrze.
Z powodu załamania światła monetę w wodzie widzimy zwykle w innym miejscu, niż w rzeczywistości, widzimy ją również powiększoną i pozornie poruszającą się.
Doświadczenie 2:
''Złamana łyżeczka"
Wniosek:
Im większej soli rozpuszczonej w wodzie, tym łyżeczka bardziej złamana. Wydaje się, że łyżeczka w miejscu zetknięcia wody i powietrza jest złamana, podobnie gdy zanurzymy nogę w basenie, mamy wrażenie, ze jest ona zniekształcona.
II. Podsumowanie zajęć: końcowy wniosek.
Gdy światło przechodzi do ośrodka w którym rozchodzi się wolniej, to kąt zalamania jest mniejszy od kąta padania.
Gdu przechodzi do ośrodka, w którym rozchodzi się szybciej, kąt załamania jest większy od kąta padania.
piątek, 21 stycznia 2011
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz