piątek, 21 maja 2010

Spotkanie 13 i 14(ostatnie z nauk matematyczno-przyrodniczych),,Gleba"

Ćwiczenie 1:
,,Odczyn gleby"
1.Próbkę wysuszonej gleby wsypaliśmy do fiolki.
2.Wlaliśmy do fiolki roztwór wskaźnikowy.
3.Po 2 min. przyłożyliśmy skalę kolorymetryczną do przechylonej fiolki i porównaliśmy kolor płynu.

Wnioski:
Jednym z czynników decydujących o możliwościach rozwojowych odpowiedniej roślinności na danej glebie jest odczyn gleby.Dowiedzieliśmy się na podstawie ćwiczeń,że gleba do kwiatów jest obojętna,piasek i glina są lekko kwaśne,a gleba leśna jest kwaśna.

Ćwiczenie 2:
,,Sorpcja fizyczna gleby"
1.Do 3 fiolek naleliśmy wodę.
2.Do 1 nasypaliśmy piasek,do 2 gleby,a do 3 atrament.
3.Przez 30 sekund wstrząsaliśmy każdą fiolką.
4.Porównaliśmy barwy cieczy znad osadów w fiolkach z próbkami gleb z barwami roztworu wzorcowego.

Wnioski:
Doświadczenie pokazało,że gleby są zróżnicowane pod względem właściwości sorpcyjnych,czego dowodzi różne zabarwienie cieczy nad osadami.

Ćwiczenie 3:
,,Wpływ wapnowania gleby na jej odczyn"
1.Pobraną glebę kwaśną zaleliśmy wodą destylowaną.
2.Po sklarowaniu się cieczy określiliśmy poziom pH zawiesiny wodnej gleby kwaśnej.
3.Wsypaliśmy 3 g rozdrobnionej kredy do kwaśnej gleby i wymieszaliśmy.
4.Porównaliśmy pH gleby kwaśnej przed i po wapnowaniu.

Wnioski:
Wapnowanie ma na celu podniesienie wartości pH gleb.Nawozy wapniowe nie tylko podnaszą pH gleby,ale także zwiększają jej gruzełkowatość i sorpcję.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz