piątek, 29 października 2010

Spotkanie 7 i 8 "Jak z dwóch zrobić sześć"- dyfrakcja i interferencja światła.

Zapoznaliśmy się z pojęciami dyfrakcji i interferencji światła.
Wykonaliśmy trzy doświadczenia:
Doświadczenie I
Ugięcie fali (dyfrakcja) na szczelinie

Wniosek: Na szczelinie i w jej pobliżu fala ugina się ( zachodzi dyfrakcja)
Doświadczenie II
Interferencja światła monochromatycznego ( światło lasera kierujemy na szczelinę i obserwujemy obraz na ekranie)
Wniosek: Powstają na ekranie prążki interferencyjne: grubsze i cieńsze.
Doświadczenie III
"6 z 2"- oświetlenie kartki z dwoma dziurkami latarkę trzy diodową.
Wniosek: Każda dioda jest osobnym źródłem światła, które przechodzi przez obydwa otwory w kartce i dlatego na ekranie uzyskujemy sześć kropek.

piątek, 22 października 2010

Spotkanie 5 i 6 "Białe jest barwne "-czyli rozszczepienie światła białego

W tym roku realizujemy zajęcia z fizyki z działu "Optyka". Poznaliśmy pojęcia:
pryzmat, światło białe, światło monochromatyczne, źródła światła itp.
Wykonaliśmy 3 doświadczenia:

Doświadczenie 1
ROZSZCZEPIENIE ŚWIATŁA BIAŁEGO NA PŁYTCE KOMPAKTOWEJ

WNIOSEK:
Światło białe składa się z różnych długości fal świetlnych tworzących tęczę od barwy czerwonej do fioletu. Barwa czerwona ma najdłuższą falę, a fioletowa najkrótszą długość fali.

Doświadczenie 2
KIEROWANIE WIĄZKI ŚWIATŁA NA POWIERZCHNIĘ PŁYTKI KOMPAKTOWEJ

WNIOSEK:
Światło czerwone lasera jednobarwne(monochromatyczne) nie ulega rozczepieniu, ponieważ ma jedną długość fali.

Doświadczenie 3
PRZEJŚCIE ŚWIATŁA MONOCHROMATYCZNEGO(LASER) PRZEZ PRYZMAT

WNIOSEK:
Promień monochromatyczny, jednobarwny przechodząc przez pryzmat ulega dwukrotnemu załamaniu przy wejściu i wyjściu z pryzmatu.

piątek, 15 października 2010

Spotkanie 3 i 4 "Plan organizacyjno-finansowy mojej firmy"

Przebieg zajęć:
1) Podpisanie przez wspólników (uczestników projektu) umowy SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ naszej firmy symulacyjnej.
2) Zapoznanie z tematem zadania konkursowego w III edycji "Strona internetowa firmy symulacyjnej"
3) Wyposażenie naszej firmy symulacyjnej w sprzęt i akcesoria:
siedziba sala nr.11; komputer, meble, telefony, dywany, rolety, kserokopiarka, fax, materiały biórowe.
4) Sporządzenie planu działania firmy:
a) Uczniowie podczas tych zajęć otrzymali do wypełnienia arkusze zawierające informacje na temat poszczególnych aspektów działania firmy symulacyjnej:

Uczeń 1: Ewelina Książek "Rynek-konkurencja"
Uczeń 2: Emilia Jabłońska "Marketing"
Uczeń 3: Wioleta Grądzka "Nazwa produktu/usług"
Uczeń 4: Martyna Góral "Analiza-SWOT"
Uczeń 5: Anna Matusik "Finanse"

piątek, 8 października 2010

Rozpoczynamy III edycję projektu NiB

Spotkanie 1 i 2

"Istota działalności firm symulacyjnych. Wchodzimy w atmosferę własnego biznesu"

Przebieg zajęć:
1. Zdefiniowanie pojęcia: firma symulacyjna.
Firma symulacyjna jest miejscem praktycznego kształcenia uczniów w warunkach zbliżonych do rzeczywistości. Istotą firmy jest symulacja, czyli naśladownictwo pracy autentycznego przedsiębiorstwa, w którym wszystkie operacje czy to biurowe, czy handlowe są identyczne z pracami prawdziwej firmy. Jedynie towar i pieniądze są fikcyjne, jednak stanowią one podstawę wszystkich operacji gospodarczych.
2. Firma symulacyjna kształci następujące umiejętności:
- administracyjne
- komputerowe
- kadrowe
- marketingowe
- z zakresu kupna i sprzedaży
- z zakresu przedsiębiorczości
- z zakresu księgowości
3. Założenie naszej firmy symulacyjnej.
Obie grupy w szkole tworzą 1 firmę symulacyjną:
'' Natura Stoczka''
4. Główne założenia funkcjonowania przykładowej firmy symulacyjnej
Firma symulacyjna Przedsiębiorstwo Turystyczno - Handlowe "CEKUŚ''