piątek, 28 maja 2010

Spotkanie 13 i 14 " Koncepcja biznesu - zarządzanie sobą i określenie zakresu własnych obowiązków"

Plan zajęc:
I Uczniowie wspólnie sporządzili zakres obowiązków dla osób odpowiedzialnych za firmę agroturystyczną:
a) Tworzą klimat rodzinny firmy;
b) Zarządzają tak, aby osiągnąc cele zamierzone przez firmę;
c) Kontrolują produkcję i świadczenia usług;
d) Oceniają rynek zbytu towarów i usług;
e) Realizują plan strategiczny firmy;
f) Opracowują miesięczne sprawozdania przychodów i rozchodów firmy;
g) Utrzymują kontakty z klientami;
h) Realizuje politykę firmy.

piątek, 21 maja 2010

Spotkanie 13 i 14(ostatnie z nauk matematyczno-przyrodniczych),,Gleba"

Ćwiczenie 1:
,,Odczyn gleby"
1.Próbkę wysuszonej gleby wsypaliśmy do fiolki.
2.Wlaliśmy do fiolki roztwór wskaźnikowy.
3.Po 2 min. przyłożyliśmy skalę kolorymetryczną do przechylonej fiolki i porównaliśmy kolor płynu.

Wnioski:
Jednym z czynników decydujących o możliwościach rozwojowych odpowiedniej roślinności na danej glebie jest odczyn gleby.Dowiedzieliśmy się na podstawie ćwiczeń,że gleba do kwiatów jest obojętna,piasek i glina są lekko kwaśne,a gleba leśna jest kwaśna.

Ćwiczenie 2:
,,Sorpcja fizyczna gleby"
1.Do 3 fiolek naleliśmy wodę.
2.Do 1 nasypaliśmy piasek,do 2 gleby,a do 3 atrament.
3.Przez 30 sekund wstrząsaliśmy każdą fiolką.
4.Porównaliśmy barwy cieczy znad osadów w fiolkach z próbkami gleb z barwami roztworu wzorcowego.

Wnioski:
Doświadczenie pokazało,że gleby są zróżnicowane pod względem właściwości sorpcyjnych,czego dowodzi różne zabarwienie cieczy nad osadami.

Ćwiczenie 3:
,,Wpływ wapnowania gleby na jej odczyn"
1.Pobraną glebę kwaśną zaleliśmy wodą destylowaną.
2.Po sklarowaniu się cieczy określiliśmy poziom pH zawiesiny wodnej gleby kwaśnej.
3.Wsypaliśmy 3 g rozdrobnionej kredy do kwaśnej gleby i wymieszaliśmy.
4.Porównaliśmy pH gleby kwaśnej przed i po wapnowaniu.

Wnioski:
Wapnowanie ma na celu podniesienie wartości pH gleb.Nawozy wapniowe nie tylko podnaszą pH gleby,ale także zwiększają jej gruzełkowatość i sorpcję.

piątek, 14 maja 2010

Spotkanie 11 i 12 "ZUS"

Przebieg zajęć:
1) Krok po kroku przeanalizowaliśmy symulację zatrudnienia pracowników w naszej firmie. Poznaliśmy części składowe pensji brutto oraz wszystkie odliczenia (składki społeczne, zaliczka na podatek i inne), kończąc na wyniku pensji netto.
2) Ćwiczenia indywidualne- wyliczenie pensji netto pracownika naszej firmy zatrudnionego w pełnym wymiarze godzin.
3) Należy zgłosić pracownika do ZUS w wyznaczonym terminie i odprowadzić składki.